Eerste beelden repetities ‘Dame op bezoek’

Rome werd niet op één dag gebouwd. En theatervoorstellingen bij uitbreiding ook niet. Daarom zijn we, hoewel we nog wel even te gaan hebben, al flink aan het repeteren voor Dame op bezoek. Dat stuk maken we onder de bezielende leiding van Jos Dom. Hieronder alvast een eerste repetitie-impressie. Voor zij die de afgelopen maanden onder een steen hebben doorgebracht: deze voorstelling produceren we samen met onze theatervrienden van toneelllabo Arlecchino uit Lier. Het kan dus zijn dat je op de foto’s al eens gezicht ziet dat je niet onmiddellijk kan thuisbrengen.

Foto’s Hugo Segers

Dat ook OPENDOEK Randwerpen enthousiast was over de première van onze ‘Trouwfeesten en processen enzovoorts’. We spelen nog vanavond en volgend weekend, maar de kaartjes worden schaarser en schaarser. Dus niet wachten als je er nog bij wil zijn.

Een Arne Sierens door Streven… dat moet een feest zijn. Eentje met een hoek af. En jawel hoor. Voor de eerste keer pakken ze uit in Walpurgis in Mortsel en betoveren ze de zo goed als volle tribune. Applaus voor de acteurs, regisseur, regieassistenten, decorbouwers en -bedenkers, costumiers ENZOVOORTS.

Bron OPENDOEK Randwerpen Facebook

Ben je nog aan het twijfelen om te komen kijken naar onze volgende productie? Wil je er eerst nog wat meer over te weten komen? Beluister of bekijk dan onze nieuwe podcast. Daarin praat Philip met regisseur Bjorn en spelers Cindy en Pieter over ‘Trouwfeesten en processen enzovoorts’

Je zag of las het misschien al. Wij spelen onze tweede productie Trouwfeesten en processen enzovoorts van dit seizoen niet in het ons vertrouwde Forttheater. Deze zaal werd afgekeurd door de brandweer. Daarom zochten én vonden we onderdak in zaal deFENIKS in het Deurneleitje in Mortsel.

Deze organisatie noemt zich “Kunstenaarshuis deFENIKS. Open huis voor sociale kruisbestuiving gerund door muziektheater Walpurgis”. We zijn oprecht blij dat we hier terecht kunnen, want evident is het niet om een gepaste locatie te vinden in (de periferie van) Mortsel. Het wordt een experiment, zowel voor het publiek als voor ons.

We spelen in een een gerenoveerde zaal, zonder coulissen. Gelukkig past dit perfect in het concept van regisseur Bjorn Anthierens. Er is ook geen horecazaak verbonden aan deFENIKS. Dat betekent dat we alles moeten aandragen om jullie voor en na de voorstelling te kunnen ontvangen. Maar onze ploeg staat klaar en zal jullie warm onthalen zodat er fijn kan nagepraat worden over de voorstelling. Want dat hoort toch bij een avondje theater, niet? Wij gaan ons smijten om er op alle vlakken een succes van te maken. We rekenen er op dat het publiek ons steunt door massaal de weg te vinden naar de voorstellingen van Trouwfeesten en processen enzovoorts.

Je weet nog niet goed waar de nieuwe locatie zich bevindt? We lieten Google maps alvast de weg uitstippelen vertrekkende vanuit de vertrouwde Mark Liebrecht Schouwburg.

De voorstellingen van God van de slachting liggen nauwelijks achter ons, of we bereiden ons voor op onze nieuwste productie Trouwfeesten en processen enzovoorts, een tekst van de hand van theatericoon Arne Sierens. Regisseur Bjorn Anthierens vuurt zijn troepen (enfin, troepje) aan om helemaal klaar te zijn voor de voorstellingen in februari. Op de foto’s hier kan je alvast met eigen ogen zien dat het hen ernst is.

Maar weten over Trouwfeesten en processen enzovoorts? Check de productiepagina.

Voorstellingen worden gespeeld in zaal Walpurgis/deFENIKS in Mortsel. Tickets kan je hier kopen.

Foto’s Hugo Segers

In God van de Slachting staan er vier kleppers van spelers. Die verdienen het dan ook om eens in de spotlight te staan op onze socials. Last but no least, Erik Schoepen.

Erik stelde we exact een jaar geleden ook voor op onze socials. Toen ging hij samen met Anouk het ijzersterke stuk spelen van Norway.Today in de Mark Liebrecht Schouwburg. En exact een jaar later staat hij er opnieuw, maar deze keer niet om van een berg te springen gelukkig.

Over springen gesproken… Zo sprong Erik tijdens de laatste voorstelling van Midzomernachtdroom in de bres om ons uit de nood te helpen. Door omstandigheden was er een rol die moest opgevuld worden en Erik twijfelde niet toen we hem (de ochtend van de voorstelling zelf!) vroegen of hij dit wou doen. Ja, ook dat is toneel spelen… Kanjer als hij is, kon je hem hiervoor ook zien in Mijn Slappe komedie, Ladies night, Een fantastisch trouwfeest, Cloaca…

Ook een grote fan van Erik? Kom dan zeker kijken naar God van de Slachting. Vanaf 8 december in de Mark Liebrecht Schouwburg. Info en tickets

In God van de Slachting staan er vier kleppers van spelers. Die verdienen het dan ook om eens in de spotlight te staan op onze socials. De volgende in de rij is Kristine Vandenberghe.

Dat ze kan toneel spelen weten jullie ondertussen al wel, maar Kristine kan ook geweldig goed koken. Naast toneel spelen is ze daarom ook al jaren actief in de kookploeg van onze toneelgroep waar ze elk jaar meezorgt voor een heerlijk nieuwjaarsdiner. Ook een koppel spelen met Erik Schoepen kan ze als geen ander. Ze delen nu al voor de derde keer de scene als liefdepartners. Dat belooft! Hiervoor kon je Kristine ook nog zien in Een fantastisch trouwfeest, Mijn slappe komedie, Het Diner, Tafel voor vier,…

Zit je ook graag op de eerste rij als Kristine speelt? Kom dan zeker kijken naar God van de Slachting. Vanaf 8 december in de Mark Liebrecht Schouwburg. Info en tickets.

In God van de Slachting staan er vier kleppers van spelers. Die verdienen het dan ook om eens in de spotlight te staan op onze socials. Nu is het de beurt aan Hilde Nijs.

Hilde kon je de laatste jaren dikwijls zien spelen bij Streven. De laatste keer is nog niet zo lang geleden. Toen deed ze mee in Midzomernachtdroom als Puck, een speelse en ondeugende elf die er alles aan deed om haar meester te dienen. Schitterende performance en dat zal wellicht nu niet minder zijn. Hiervoor kon je haar ook bezig zien in Familie, Yerma vraagt een toefeling, Tafel voor vier, Het Diner,…

Zin om Hilde weer aan het werk te zien bij ons? Kom dan zeker kijken naar God van de Slachting. Vanaf 8 december in de Mark Liebrecht Schouwburg. Info en tickets.

Tweede trailer-time!

Toneelgroep Streven speelt het komische drama ‘God van de slachting’ vanaf 8 december in de Mark Liebrecht Schouwburg in Mortsel.

Wil je dit niet missen, reserveer dan zeker nog een plaats.

Trailer-time!

Toneelgroep Streven speelt het komische drama ‘God van de slachting’ vanaf 8 december in de Mark Liebrecht Schouwburg in Mortsel.

Nog geen tickets, bestel ze hier!

In God van de Slachting staan er vier kleppers van spelers. Die verdienen het dan ook om eens in de spotlight te staan op onze socials. Beginnen doen we met Wim Lommaert.

Wim is al een tijd een vaste waarde bij onze toneelgroep, maar als drukbezet man is het toch alweer een tijdje geleden dat we hem nog bij ons op de planken hebben gehad. Zijn laatste productie was Casa Valentina waar je hem van zijn beste kant kon zien, verkleed als vrouw. Daarvoor zag je hem in producties zoals Desperados, Ladies Night, Cloaca, Tafel voor vier, Hamlet, enz… Wim was de laatste jaren ook lang actief in onze leesploeg. Nu hij die fakkel heeft doorgegeven kunnen wij zijn acteerskills eindelijk nog eens aanschouwen. Deze keer mag hij de man spelen van Hilde Nijs, de vrouw van de regisseur. Als dat maar goed komt…

Benieuwd om Wim terug bezig te zien op de Streven-planken? Kom dan zeker kijken naar God van de Slachting. Vanaf 8 december in de Mark Liebrecht Schouwburg. Info en tickets.

Je kreeg al enkele repetitiebeelden te zien bij de sprekende titel van onze aankomende productie God van de Slachting. Een perfecte illustratie dat repeteren een feest kan zijn. We kijken er al naar uit om jou begin december te mogen boeien met het verbale gevecht van Yasmina Reza.

Maar beeld zonder klank, daar zijn we niet zo voor.

Daarom hebben we sinds enkele seizoenen ook een podcast over de voorstelling in wording. En dat is bij God van de Slachting niet anders.

In december presenteren we met trots God van de Slachting, een meedogenloze satire op de bekrompenheid, hypocrisie en egoïsme van de moderne mens, geschreven door de Yasmina Reza.

Het verhaal volgt Michel en Véronique, die Alain en Annette uitnodigen in hun appartement in de stad om een verklaring op te stellen voor de verzekering. Hun 13-jarige zoon Bruno heeft twee tanden verloren door een uit de hand gelopen kinderruzie met Stéphane, de zoon van het andere koppel. Wat begint als een eenvoudige poging om de situatie op te lossen, ontaardt al snel in een hilarische en scherpe dissectie van de persoonlijkheden en opvattingen van de vier volwassenen.

En de vier volwassenen die in de huid kruipen van Michel, Véronique, Alain en Annette hebben alvast veel plezier bij het in elkaar boksen van het stuk. Dat kan je zien op de repetitiefoto’s van onze huisfotograaf Hugo Segers.

We hebben maar één goede raad: kom dat zien!

Tickets zijn nu beschikbaar. Klik hier om je tickets te kopen en jezelf te trakteren op een avond vol humor, spanning en onverwachte wendingen.

Foto’s Hugo Segers

Geacht publiek. Inderdaad. Publiek. Ik kan in een tekst die terugblikt op de rol die Paul Perpête gespeeld heeft bij de Koninklijke Toneelgroep Streven geen andere metafoor gebruiken dan een theatermetafoor.

Voor zij die al langer het reilen en zeilen van onze toneelvereniging volgen hoef ik niet te uit te leggen hoe groot Pauls verdiensten voor onze vereniging zijn. Voor de anderen kan ik volstaan met te zeggen dat we met zijn overlijden afscheid moeten nemen van een werkelijk iconische Strevenfiguur.

Paul Perpête was gedurende 17 jaar voorzitter van toneelgroep Streven. Je hoort het goed. Zeventien jaar! Hij bestuurde onze vereniging met vaste hand. De enige manier die hij volgens mij kende. Omringd door een sterke bestuursploeg bestuurde hij niet alleen, hij stuwde onze toneelvereniging ook naar ongekende artistieke hoogten en hij mocht menig landjuweel de lucht insteken. In het voetbal zou men zeggen; een échte winnaar.

En hij deed dat op zijn geheel eigen wijze: volhardend, enthousiast en met het vaste voornemen om elke hindernis die op de weg naar succes van zijn geliefde Streven kwam, uit de weg te ruimen. In overleg als het kon, zijn beslissing doorduwend als het moest. En ja, soms moest het.

Ik herinner mij mijn eerste opdracht bij het prestigieuze Streven: regie-assistent bij ‘Agnes of God’. Een voorstelling waarmee we in Zwevegem werden uitgenodigd door het Zwevegems Theater om een achttal gastvoorstellingen te spelen. En van die acht voorstellingen, was Paul Perpête minstens drie keer aanwezig. Eén keer om te kijken, een keer om ons een hart onder de riem te steken en één keer allicht om de afgesproken gage voor toneelgroep Streven cash in ontvangst te nemen. Hoewel dit laatste eerder uit mijn fantasie werd geboren dan wel uit mijn geheugen geplukt.

Ik heb het nog even nagekeken op Google Maps: de afstand Mortsel – Zwevegem klokt af op 102 km. Enkele reis. Paul reed dus 612 km omdat hij vond dat een voorzitter zichtbaar en aanwezig moest zijn. Ik wist dus meteen uit welk hout deze voorzitter gesneden was.

Maar niet enkel achter de schermen was Paul een drijvende kracht. Ook op de scène kon hij groots uitpakken. Misschien minder exuberant dan ander grote namen van zijn generatie maar met ingetogen kracht herinner ik hem als aan karakteracteur die je als regisseur graag in je cast had. Tegelijkertijd moeten we hem roemen om zijn komisch talent. Tempo, timing, vis comica… Paul had het allemaal.

Het was ook onder het bewind van Paul dat ik als jonge blaag de kans kreeg om mijn eerste regie bij Streven te voeren ‘ Van de brug af gezien’. Dat getuigde van geloof en veel vertrouwen, want verder dan een regie bij het MJT reikte mijn ervaring toen nog niet. Ook dat kenmerkte Paul. Hij vertrouwde graag op mensen die al even meeliepen maar twijfelde niet om jonge mensen een kans te geven. Misschien was dat de ondernemer in hem die sprak: stilstaan is achteruit gaan en ook wel ‘you win some, you lose some’.

Ik heb zelf het genoegen gehad om verschillende keren met Paul de scène te delen. Daarbij heb ik vooral dankbare herinneringen aan ‘De Olifantman’ en ‘Hotello’ waarin ik mocht ervaren hoeveel hij kon ‘geven’ als acteur en hoe serieus hij dat acteren nam. Ik mocht Paul ook een aantal keer verwelkomen in  casts van stukken die ik regisseerde. Bijvoorbeeld als de vader van de jonge Alan in ‘Equus’ of als de gepensioneerde professor in ‘Nonkel Vanja’ en ook daar heb ik kennis mogen maken met zijn genereuze inborst.

De laatste jaren ging het met de gezondheid van Paul op en af. Maar als zijn lijf het toeliet was hij van de partij. Zo zagen we hem nog de hele avond fier rechtop staan op de (uitgestelde) receptie naar aanleiding van ons 75-jarig bestaan. Nu ik er over nadenk, misschien wel de laatste keer dat ik hem zag.

Mijn woorden en deze tekst schieten ruim tekort om het belang te schetsen van de rol die Paul gespeeld heeft in de rijke geschiedenis van de Koninklijke Toneelgroep Streven. En wat we wel eens vergeten is dat verenigingen worden gebouwd op de schouders van reuzen. Paul was zo’n reus. En ik durf vandaag zeggen: Deze reus gaan we nooit vergeten. Dankjewel Paul. Voor alles.  

Bert Daems

Voorzitter Koninklijke Toneelgroep Streven

Zaterdag 16 september 2023

Ook Gazet Van Antwerpen is geïnteresseerd in wat we met toneelgroep Streven van deze absolute theaterklassieker gaat maken. Ze kwamen alvast een kijkje nemen en schreven en zelfs een artikel(tje) over. Lees het hier.

‘Een klassieker in een hedendaags jasje’. Dat vraagt tekst en uitleg. Philip Maes gaat in gesprek met regisseur Jean-François D’hondt en een (klein) deeltje van de (grote) cast. Luister (en bekijk) hier alles wat je moet weten over Strevens versie van Midzomernachtdroom.

Omdat host Philip Maes de regie voert van Reigen, vroegen we aan onze meest radiofone stem Sam De Meulder om de podcast over Reigen in goede banen te leiden. Het resultaat zie (en hoor je!) hieronder!

Uitgesteld is niet verloren. Nadat de pandemie ons stokken in de willen stak, is het nu echt zover: we spelen Norway.Today. Philip Maes sprak met regisseur Jos Dom en de voltallige cast.

We mogen eindelijk weer spelen. Om de scène weer te betreden kozen we voor kwaliteit: Familie van Maria Goos. Daar speelden we eerder al Tafel voor vier van. Met bijzonder veel succes. Toen geregisseerd door Griet Stevens. Onder het moto ‘never change a winning team’, vroegen we haar ook om de regie van Familie op zich te nemen. Philip Maes ging in de tweede Streven podcast alvast met Griet in gesprek.

Philip Maes sprak met regisseur Rikkert Van Dijck en acteur Raymond De Bruyne over de langverwachte muzikale monoloog Wattman!!! die in november 2022 in première gaat in de Kaleidoscoop in Mortsel.

Heb je even? Het 75ste speeljaar van onze geweldige toneelgroep verliep totaal anders dan we hadden gedacht. Geen overdonderende voorstellingen en geen Streven-sterren die het podium onveilig maakten met hun acteerkunsten. Maar hé, wij zijn Streven en we geven niet zomaar op!

We hebben urenlang gebrainstormd om een manier te bedenken waarop we toch verhalen konden vertellen. En zo ontstond het briljante idee van Streven vertelt… . Korte, pakkende afleveringen, verteld door een bonte verzameling mensen, allemaal knusjes in een veilige en bescheiden setting.

En raad eens welk verhaal we hebben uitgekozen? Tromgeroffel… De Kleine Prins van de enige echte Antoine de Saint-Exupéry! Want laten we eerlijk zijn, dat is gewoon een tijdloze klassieker van jewelste.

Dus wat hebben we gedaan? Een voor een (helemaal coronaproof, natuurlijk) hebben onze Streven-helden het podium van de Mark Liebrecht Schouwburg bestormd (een dikke shoutout naar de stad Mortsel voor hun fantastische samenwerking!). Ze hebben plaatsgenomen in piekfijn gereinigde stoelen en hebben elk een stukje van dit epische meesterwerk verteld.

Dus gooi jezelf in een zetel, ontspan en geniet van een flinke dosis kijk- en luisterplezier! We hopen dat je net zo enthousiast bent als wij, want dit wordt legendarisch!

aflevering 1: Philip Maes


Bekijk alle aflevering van dit fijne project.

aflevering 2: Linda Diels

aflevering 3: Raymond De Bruyne

aflevering 4: Danny Brosens

aflevering 5: Brent Verhelst

aflevering 6: Erik Schoepen

aflevering 7: Eric Van Hal

aflevering 8: Reinhilde Demets

aflevering 9: Ilse Van Hertbruggen

aflevering 10: Bert Daems

aflevering 11: Anouk Lambrechts

aflevering 12: Stan Meys

aflevering 13: Sam De Meulder

aflevering 14: Nicole Vandenhove

aflevering 15: Rita Schlemper

aflevering 16: Gerda Van den Bossche

aflevering 17: Ingrid Koop

aflevering 18: Kristine Vandenberghe

aflevering 19: Nick Alliet

Eindelijk was het zover. Na veel maanden van intensief foto’s opzoeken, teksten schrijven en hard werk, stelden we het boek voor naar aanleiding van ons 75-jarig bestaan in de Boekuil in Mortsel. Warre Borgmans was een geknipte gastheer om dit werk, dat de titel Streven in de hoofdrol meekreeg, op gepaste wijze voor te stellen. Van hieruit alvast geweldige dank aan Nicole Vandehove, Rita Schlemper, Jo Braet en Erik Schoepen om dit titanenwerk tot een goed einde te brengen. En, oh ja, merci ook aan Warre om zijn onweerstaanbare zelve te zijn.

Trotse voorzitter Anouk Lambrechts en Peter Warre Borgmans omringd door de makers van het jubileumboek.

Mijn slappe komedie voor vier mensen, een handjevol personeel en een tafel die niet vrijkomt, kortweg Mijn slappe komedie gaat binnenkort in première. Hierbij alvast een opwarmertje om het publiek in de juiste stemming te brengen. Tot op één van de voorstellingen?

In februari trekken we weer naar het Forttheater in Edegem. Dit jaar spelen we daar Yerma vraagt een toefeling (of kort: Yerma) een okselfrisse bewerking van Dimitri Verhulst van deze klassieker van de hand van de Spaanse schrijver Federico García Lorca. Het belooft een heerlijke voorstelling te worden. Hier alvast de trailer.

Casa Valentina ging in interview op Radio 2, beluister het hier.

In deze mooie samenvatting enkele impressies van onze bezoekers.